Vlam

‘BRAND! Op ieders gezicht staat paniek te lezen. De angst slaat me om het hart. Iedereen wil als eerste naar buiten.’

De sprankelende, half-Ethiopische Leila Somers komt op een verjaardagsfeest om in een brand. Als haar beste vriendin Noa een soort van bucketlist terugvindt, besluit ze de lijst voor Leila af te maken. Ondertussen blijft Leila’s doodsoorzaak aan Noa knagen. Hoewel iedereen Leila ervan verdenkt de brand zelf te hebben aangestoken, ontdekt Noa gaandeweg dat haar vriendin niet de enige was die geheimen met zich meedroeg.

Spannend, aangrijpend en verrassend

Leila en Noa zijn beste vriendinnen. Op een avond zijn ze samen met hun vrienden op een verjaardagsfeest. Er breekt brand uit en Leila overlijdt in de brand. Iedereen verdenkt Leila ervan dat zij de brand zelf aangestoken heeft, maar toch blijft het aan Noa knagen. Er klopt iets niet. Leila wilde toch helemaal niet uit het leven stappen? En wat deed ze in de kelder?

Ondertussen probeert Noa haar leven weer op te pakken na de brand. Er is zoveel wat haar aan Leila doet denken. Op een dag vindt ze een bucketlist van Leila. Noa besluit om de bucketlist af te maken voor Leila. Ze krijgt hierbij hulp van haar nieuwe buurjongen Samuel. Zal het haar lukken om de lijst af te maken?

Vlam is het debuut van Jade Van der Stockt en ze zet zichzelf direct goed op de kaart. Het is een spannend, aangrijpend en verrassend verhaal. Het is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel is geschreven vanuit Noa. In het tweede en derde deel wisselen de perspectieven elkaar af. Je leert vooral Noa erg goed kennen. Je leeft enorm met haar mee en voelt haar verdriet om Leila. Maar ook van de andere personages krijg je steeds een beter beeld van hun persoonlijkheid.

In het boek kom je thema’s als vriendschap, verliefdheid, rouw en vertrouwen tegen. Het leest vlot door de relatief korte hoofdstukken en de verschillende verhaallijnen en gebeurtenissen. Je wilt het boek het liefst in één ruk uitlezen. Het verhaal blijft spannend en verrassend tot het eind. Het blijft nog lang nazinderen.

Een prachtig debuut van Jade Van der Stockt. Wij zijn erg benieuwd wat er nog meer van haar hand komt in de toekomst. Geschikt voor young adults vanaf 14 jaar.