Voor wie is de toverdrank? Voor Nout of voor zijn vader?

‘Nee, je bent een jongen. Om ballerina te zijn, moet je een meisje zijn.’

Nout wil graag op ballet, maar dat mag niet van zijn ouders. De juf vertelde over een toverdrank. Zou het daarmee lukken om op ballet te mogen? Nout wil een toverdrank gaan maken.

Verrassend, origineel, AVI-lezen

In dit boek, geschreven op AVI M5 niveau, kiest de lezer zelf de afloop van het verhaal. Het verhaal begint met een inleiding waarin Nout laat zien dat hij graag op ballet wil. Zijn vader vindt dit geen goed idee. ‘Ballet is voor meisjes,’ En bovendien zit Naut al op judo én pianoles. Dat dat niet de keuzes zijn van Nout zelf, lijkt hem niet te kunnen schelen. Wanneer de juf begint over een mysterieus toverdrankje die vroeger gebrouwen werd en waardoor je wel 1000 jaar oud kon worden, bedenkt Nout dat er misschien wel een toverdrank bestaat, wat ervoor kan zorgen dat hij wel op ballet mag! In de bibliotheek vindt hij een oud boek met de titel ‘Verander! Niet voor een ander! Maar voor jouzelf!’. Vanaf dit punt in het verhaal zijn de pagina’s doormidden geknipt en ontwikkelt het verhaal zich in twee richtingen. In het bovenste verhaal gaat Nout op zoek naar ingrediënten voor een toverdrank om zelf te veranderen. En in het onderste verhaal probeert Nout zijn vader te veranderen met een toverdrank. Welk verhaal wil jij lezen?

Wat is het bijzonder voor kinderen om zelf te mogen kiezen hoe ze willen dat het verhaal verder gaat. Het zorgt er tegelijk voor dat ze het boek twee keer zullen lezen, aangezien ze vast ook nieuwsgierig zijn naar de andere afloop. Het verhaal is vlot geschreven en leest gemakkelijk. Elke zin begint op een nieuwe regel en op elke bladzijde vind je zwierige illustraties van Marijn van der Wateren.

Voor alle kinderen vanaf 7 jaar die het leuk vinden om zelf keuzes te maken.