Vormen en patronen in de natuur

‘Heb je gezien dat sommige vormen en patronen in de natuur steeds terugkomen?’

Neem de tijd en kijk rustig rond. Misschien zie je een lieveheersbeestje dat zijn vleugels spreidt en van een paardenbloemblad naar een nabijgelegen tuin vliegt waar hartvormige aardbeien groeien. En hé, wat is dat? Een slak kruipt over de stekels van een egel om zo zijn spiraalvormige huisje dichter naar de aardbeien te slepen…

Dit zijn zomaar een paar vormen die de natuur bedacht voor planten, dieren en mineralen. Welke waanzinnige vormen en patronen zie jij om je heen?

Natuur, kijken, informatief

Wat is dit een prachtig informatief prentenboek. Je raakt niet uitgekeken op de vele kleurrijke illustraties. Dit is echt een boek om regelmatig even uit de kast te pakken, door te bladeren en er steeds nieuwe dingen in te ontdekken. In het voorwoord wordt uitgelegd dat planten, dieren en mineralen niet zomaar hun vormen en kleurrijke patronen hebben. Planten en dieren gebruiken hun bonte patronen om te communiceren. Na het voorwoord volgen verschillende pagina’s waarbij je aan de hand van talrijke kleinere illustraties voorbeelden ziet van vormen en patronen op bijvoorbeeld bladeren, boomschors, bloemen, schelpen, mineralen en kristallen. Bij iedere illustratie staat ook nog de naam vermeld. Hierdoor zou je echt uren kunnen turen in dit schitterende boek.

Van dit boek krijg je echt zin om de natuur in te gaan en zelf op zoek te gaan naar allerlei vormen en patronen. Het boek is zeer uitnodigend door het grote formaat. De illustraties zijn betoverend en bijna sprookjesachtig gemaakt. Je merkt meteen dat er met liefde en zorg gewerkt is aan dit boek. Het boek bevat veel informatie over de natuur, maar is in begrijpelijke taal geschreven. Het is leuk om naast het bekijken van de schitterende illustraties ook nog de informatieve tekstjes te lezen.

Vormen en patronen in de natuur is geschikt voor alle vrienden van de natuur vanaf 4 jaar, maar kinderen van 8 of 9 jaar zullen dit boek ook zeker nog kunnen waarderen. En na het lezen van het boek, lekker naar buiten op zoek naar vormen en patronen!