Vuurtje en de dikke steen

Vuurtje en de dikke steen

Vuurtje en haar vrienden dragen graag hun “steentje” bij!

Dit boek gaat over Vuurtje. Haar haren lijken wel vlammen. Op een zomerdag gaat Vuurtje op een grote steen zitten. Daar wordt de steen wakker van, en hij begint te praten. Hij heeft honderdduizend jaar geslapen, dus er is veel dat hij vergeten is over de wereld.
Vuurtje zal de dikke steen helpen zijn geheugen op te frissen. Haar vrienden Rikkie de poes, Bogota de schildpad en klein wolkje helpen mee.

Zomers, vredig, fluorescerend

Het kapsel van Vuurtje ziet eruit als een bewegende vlam. Het is een opvallende coupe die goed bij Vuurtjes persoonlijkheid past. Want Vuurtje doet haar naam eer aan, ze straalt warmte uit naar anderen. Letterlijk en figuurlijk. Zo is ze bijvoorbeeld vriendelijk tegen de oude steen die ze toevalligerwijs uit z’n slaap wekt. Als Vuurtje merkt dat de oude steen veel dingen is vergeten, wil ze hem maar wat graag helpen. Haar vrienden, Rikkie de poes, Bogota de schildpad en wolkje dragen ook hun steentje bij. Iedereen is lief en behulpzaam, er heerst een rustig, zomers sfeertje dat de climax bereikt als wolkje het laat regenen. Want wat hebben ze het fijn als ze samen dansen in de regen. Het vlammetje op Vuurtjes hoofd wordt er even door gedoofd maar zal na de regendans gewoon weer aangaan. Want Vuurtje is nou eenmaal Vuurtje, zorgzaam, warm en vriendelijk. Tevreden vallen ze uiteindelijk samen onder de sterrenhemel in slaap. En de oude steen? Die wordt de eerstkomende 100.000 jaar vast niet wakker.

Catharina Valckx weet met het schrijven dit boek haar kunstenaarschap ten volle te tonen.  Het haar van Vuurtje heeft ze ingekleurd met fluorescerend geel waardoor de essentie ervan ook in beeld flink opvalt. Ook de kersen en de emmer hebben een lichtgevende tint, dit geeft het boekje een frisse uitstraling. De tekeningen zijn eenvoudig, zonder poespas. Die eenvoud maakt het boek zo lief, mooi en vrolijk. Catharina Valckx is een echte kunstenaar die het vlammende karakter van Vuurtje kan laten spreken. Haar werk is inmiddels meerdere keren in Frankrijk, België en Amerika bekroond. In Frankrijk is het boek te koop onder de titel: “Allumette  et le gros caillou”. Klinkt dat niet prachtig?

Voor kinderen die graag hun steentje bijdragen als het om helpen gaat. Vanaf ongeveer 4 jaar, iets jonger kan ook wel.