Waar is de taart?

Oh nee, de taart van meneer en mevrouw Hond wordt gestolen. Kan jij volgen wat er met de taart gaat gebeuren?

Niet alleen de taart van meneer en mevrouw Hond wordt gestolen want waarom huilt Kind Konijn? Waar zijn Vos en Haas en waar is het elfde eendje? Op de paginagrote illustraties gebeurt zo enorm veel. Een bijzonder kijk- en zoekboek van Thé Tjong-Khing.

Visueel, ontdekkend, grappig

Dit prentenboek is het eerste boek dat Thé Tjong-Khing niet alleen illustreerde, maar waarvan hij het verhaal ook zelf heeft bedacht. En dat heeft hij enorm goed gedaan. De illustraties, die gemaakt zijn over twee volle pagina’s, bevatten zoveel kleine en leuke details dat je maar blijft kijken omdat er zoveel te ontdekken valt. Dat er geen tekst in het boek staat is dan ook geen gemis. De vragen op de achterzijde van het boek bieden een opening voor een verhaal, maar eigenlijk spreken de kleurrijke illustraties al voor zich.

Thé Tjong-Khing ken je misschien van de boeken Vos & Haas of van Grootmoeder, wat heb je grote oren. Hij is geboren in Indonesië en woont sinds 1956 in Nederland om hier verder te studeren. Sinds ongeveer 1971 werkt hij als illustrator van meestal kinderboeken. In 2004 bracht hij het prentenboek Waar is de taart? voor het eerst uit. Hij won daarmee in 2005 de Wouter Pieterse Prijs en de Zilveren Penseel. Hoe fantastisch!

In 2020 is het boek opnieuw uitgebracht in een XL formaat (40 cm x 34 cm). Als je in het onderwijs werkt kunnen je leerlingen op ontdekking gaan in deze grote platen. Zou het ze lukken om meneer Kameleon op elke tekening te vinden en kunnen ze er achter komen wie de taart uit het water redt?

Voor jonge ontdekkers vanaf 5 jaar.