Waarom de maan verdwijnt

‘Ik ga niet. Ik wil bij jullie blijven. Jullie hebben zelf gezegd dat je nooit weet hoelang een oorlog duurt! Straks raken we elkaar kwijt. Hoe vinden we elkaar dan ooit nog terug?!’

1942. Het is oorlog. Lotti en haar moeder zijn niet langer veilig. Lotti raakt alles kwijt: haar huis, haar hondje. Maar de mooie verhalen van haar baboe kan niemand haar afpakken. Die zitten voor altijd in haar hoofd en geven haar de kracht en de fantasie om te overleven.

Ontroerend, realistisch en informatief

Er zijn heel veel kinderboeken geschreven over de Tweede Wereldoorlog. Deze boeken gaan vaak over de Tweede Wereldoorlog in Nederland. In Waarom de maan verdwijnt gaat het over de Tweede Wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië.

Lotti woont met haar vader en moeder in Nederlands-Indië. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt in Nederland, wordt het ook in Nederlands-Indië onrustig. Wanneer Japan Amerika aanvalt, verklaart Nederlands-Indië de oorlog aan Japan. Nu gebeurt waar Lotti en haar ouders bang voor waren, het is oorlog. Al snel moet haar vader zich gaan melden en komt hij in een kamp terecht. Voor Lotti en haar moeder is hun huis ook niet langer veilig. Ze reizen naar verschillende adressen en moeten steeds meer spullen achterlaten. Ook Lotti en haar moeder worden uiteindelijk naar meerdere kampen gestuurd. Het leven in de kampen is zwaar, maar Lotti heeft veel steun aan de verhalen die haar baboe altijd aan haar vertelde. Die houden haar op de been. Zullen Lotti en haar ouders de oorlog overleven? En zullen ze elkaar ooit nog terugzien?

Het boek is opgedeeld in verschillende delen. Je beleeft de Tweede Wereldoorlog in chronologische volgorde vanuit het perspectief van Lotti. De gebeurtenissen zijn heel realistisch beschreven. De hoofdstukken zijn relatief kort en de veelal kleurrijke illustraties van Rick de Haas geven het verhaal de juiste sfeer en zorgen ervoor dat het verhaal niet te zwaar wordt. Ook de verhalen die de baboe van Lotti altijd aan haar vertelde hebben een belangrijke plaats gekregen in dit boek. De verhalen zijn te herkennen aan een mooi roze kader. Ze halen je even uit de situatie en zorgen voor een fijne balans.

Kinderen zijn steeds eerder geïnteresseerd in de verhalen over de Tweede Wereldoorlog. Martine Letterie kan als geen ander deze verhalen zo opschrijven dat ze aan de ene kant veel informatie geven over de Tweede Wereldoorlog, maar aan de andere kant niet te gruwelijk zijn voor deze jonge doelgroep. Eerder schreef zij Kinderen met een ster, bekroond met een Zilveren Griffel, en Verboden te vliegen, bekroond met de Thea Beckmanprijs van 2020. Voor Waarom de maan verdwijnt sprak Martine Letterie met mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt. Op die verhalen is dit boek gebaseerd.

Een prachtig, ontroerend en origineel boek over de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië voor lezers vanaf 7 jaar.