Waarom jij van sterrenstof bent

‘Zo zijn er overal om je heen stoffen te vinden. En alles met stofjes is chemie!’

Hoe komt het dat bladeren in de herfst van kleur veranderen? Kun je over water lopen? En wist je dat we allemaal uit sterrenstof bestaan? Gezondheidswetenschapper Esther Walraven brengt een nieuw weetjesboek, ditmaal rond het thema scheikunde. Ze bespreekt in korte hoofdstukken vijftig verschillende onderwerpen die te maken hebben met ‘stofjes in de natuur en in ons dagelijks leven’.

Leerzaam, interessant, verrassend

Na een weetjesboek over je lichaam en een over psychologie heeft Esther Walraven nu een boek geschreven over chemie. Allereerst legt ze in het boek uit wat chemie is, waarom alles uit  kleine deeltjes bestaat en waarom er steeds meer stoffen bijkomen. Het boek is ingedeeld in de volgende hoofdstukken:  Chemie in de lijf, Chemie in de natuur, Chemie in het dagelijks leven, Chemie en eten, Chemie en het milieu en als laatste Vreemde verschijnselen. Daarna neemt Esther Walraven ons in 50 korte subhoofdstukken mee in de wereld van de chemie. Elk hoofdstuk begint met een waarom vraag. Waarom zijn bomen van levensbelang? Waarom is minder vlees eten goed voor het milieu? Waarom ga je sneller ademen als je rent? Waarom verkleuren bladeren in de herfst? Daarna volgt de uitleg die op een heldere en vlotte manier geschreven is, zodat het voor kinderen goed te begrijpen is. Ingewikkelde onderwerpen en vragen zijn zo toegankelijk gemaakt voor kinderen. Natuurlijk staan er in het boek ook de nodige proefjes en experimenten die de kinderen kunnen doen. Ook vind je in het boek veel ‘wist je datjes’. Zo kom je nog meer te weten over het onderwerp!

De vrolijke en grappige illustraties van Iris Boter maken het boek helemaal af!

Voor fans van Topdoks, Checkpoint en Willem Wever vanaf 10 jaar.