Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?

Hé dikzak! Wist niet dat dikzakken konden rennen!

Janne is anders dan de rest van het gezin. De anderen zijn slank, terwijl zij fors is. Haar oma, de juf en de kinderen op school maken er vaak opmerkingen over. Janne wil het liefst onzichtbaar zijn, maar iedereen ziet haar. Vooral de plaaggeesten op school. Uit frustratie gaat ze veel snoepen en zondert ze zich steeds vaker af. Dan komen haar ouders met een voorstel: voor elke kilo die ze afvalt, krijgt ze geld. Janne gaat akkoord, en langzaam maar zeker wordt ze dunner en dunner. Maar wordt ze ook gelukkiger? En lost het haar problemen wel op?

Ontroerend, jezelf zijn, hoopvol

Wat een indrukwekkend graphic novel maakte Jenny Jordahl. Juist de combinatie woord en beeld maken dit verhaal extra krachtig. Het verhaal gaat over Janne die het lastig heeft op school. Ze zit in haar laatste jaar van de basisschool en ze heeft weinig vrienden. Op school wordt ze door haar overgewicht veel gepest en ook de volwassenen om haar heen maken kwetsende opmerkingen. Janne voelt zich steeds slechter en haar zelfbeeld wordt steeds negatiever. Uit frustratie gaat Janne steeds meer eten om haar verdriet te vergeten. Dan doen haar ouders haar een voorstel: voor elke kilo die ze afvalt, krijgt ze geld. Maar of dat de oplossing is.…

Zo knap hoe Jordahl dit prachtige verhaal schreef en tekende over dit ingewikkelde onderwerp. De illustraties geven heel goed de emoties en sfeer weer: de negatieve stemmen die als grote zwarte schaduwen boven Janne hangen, zo somber en verdrietig. Maar ook de heldere en levendige tekeningen als Janne samen met haar vriend Brage is en de sfeer juist vrolijk is. Van alle tekeningen gaat zo’n kracht uit.

Het is een verdrietig maar hoopvol verhaal. Het laat zien wat de invloed van onze wereld vol vooroordelen en idealen is. Het laat zien dat vriendschap en jezelf blijven het allerbelangrijkst is.

Het verhaal is geschikt voor de jonge lezer vanaf 10 jaar. Het is herkenbaar en kan troostend werken.

In 2020 ontving Jenny Jordahl voor Wat is er eigenlijk met jou gebeurd? twee (Noorse) prijzen: de Brage-prijs voor het Beste Kinderboek en de Pondus-prijs voor de Beste Graphic Novel van 2020.