Wat is er met jou gebeurd?

‘Kwam het door duizenden leeuwen?’

Elke keer als Joep buiten speelt, krijgt hij dezelfde vraag: wat is er met jouw been gebeurd? Joep heeft eigenlijk helemaal geen zin om die vraag te beantwoorden.

De kinderen verzinnen de meest bizarre verklaringen, maar ontdekken uiteindelijk dat ze hun fantasie ook kunnen gebruiken om samen te spelen!

Begripvol, waardevol en liefdevol

Stel je voor… Je hebt een handicap en wordt daar iedere dag meermaals aan herinnerd doordat mensen je vragen stellen over de oorzaak van je handicap. Dat kan je verschrikkelijk verdrietig maken, maar ook doodmoe als je steeds weer hetzelfde antwoord moet geven. En dat is precies waar James Catchpole over geschreven heeft.

Joep heeft maar één been, maar is bijna nergens bang voor. Hij verslaat alle piraten met zijn zwaard en wint van alle haaien in de zee. Maar waar hij wel bang voor is zijn andere kinderen. Kinderen die steeds maar weer vragen stellen over zijn benen. ‘Wat is er met jou gebeurd?’. ‘Komt het door de haaien?’ of ‘Komt het door de leeuwen?’. Joep heeft de meest bizarre verklaringen gehoord, maar hij praat er liever niet over.
Maar dan ontmoet hij Nia. Nia wil gewoon met hem spelen, want ze delen dezelfde fantasie. En wat er met zijn voet is gebeurd? Dat is voor Nia niet belangrijk.

Dit liefdevolle prentenboek kent heldere illustraties waardoor het boek een positieve uitstraling krijgt. Het boek weerspiegelt dat leven met een handicap niet altijd een probleem hoeft te zijn. Joep redt zich prima en geniet van zijn leven, behalve als andere kinderen continu vragen stellen. Dit boek brengt een belangrijke boodschap met zich mee; het leert kinderen dat mensen met een handicap ook ‘gewone’ mensen zijn. Ze willen hun persoonlijke levensverhaal niet altijd delen en het is daarom ook belangrijk dat kinderen weten dat ze hier niet naar horen te vragen. De auteur, tevens ervaringsdeskundige met een handicap, deelt achterin het boek tips voor als kinderen vragen stellen over of aan mensen met een handicap. Dat maakt dit boek extra waardevol.

Voor nieuwsgierige kinderen vanaf vier jaar.