Wat is jouw beroep? Als ik groot ben, word ik…

‘Een leuk beroep kiezen is best moeilijk. Kijk maar eens welke beroepen we allemaal gaan ontdekken.’

Wat doet een chirurg? Wie kan kapitein van een schip worden? En waar ga ik later werken als ik groot ben? Dit boek helpt nieuwsgierige kinderen om al deze vragen te beantwoorden. In het boek vind je ongeveer 300 beroepen, onderverdeeld in 17 hoofdstukken waarin steeds een andere werkomgeving centraal staat. Zo leer je allerlei gewone en bijzondere beroepen kennen.

Op de dubbele bladzijden met kleurrijke illustraties zie je bijvoorbeeld wie er allemaal op een vliegveld, op een boerderij of in een theater werken. Daarna worden enkele beroepen nader omschreven, met bijpassende illustraties.

Informatief, veelzijdig, beroepen

In dit informatieve kijkboek speelt hond Ollie de hoofdrol. Hij vraagt zich oprecht af wat hij gaat worden als hij groot is. Daarna gaat hij op onderzoek uit op verschillende werkplekken zoals een theater, een vliegveld, een ziekenhuis en een filmstudio. Wat voor mensen lopen er rond in die werkomgeving? Welke beroepen zijn er allemaal? Eerst zie je een twee pagina’s vullende grote illustratie waarop alleen namen van de beroepen te vinden zijn en de twee daarop volgende pagina’s bieden plaats voor uitleg over de beroepen. Zo komen er ontzettend veel beroepen aan bod van bekende tot minder bekende.

Voorin het boek is nog een handige index te vinden met een lijst van beroepen op alfabetische volgorde. Zo kun je dat beroep meteen terugvinden in het boek, Ik heb zelf het boek eerst heerlijk doorgebladerd om alle grote illustraties te bekijken en later ben ik gaan lezen over de beroepen. Dit is echt een boek om er regelmatig bij te pakken en door te bladeren.

Silvie Sanža schreef de tekst van dit boek en Milan Starý verzorgde de humoristische illustraties. Dit boek is een thematitel voor de Kinderboekenweek 2021 voor groep 3 en 4. Het is een herziene editie en verscheen eerder onder ISBN 978 90 483 1176 7. Wat is jouw beroep? Als ik groot ben, word ik… is een heerlijk informatief kijk- en leesboek voor nieuwsgierige op de toekomst gerichte kinderen vanaf 8 jaar.