Wat is kunst? Begin een eiland…

Wat is kunst? Begin een eiland...
Categorieën: , , ,
Tags: ,

‘Wat is kunst? Begin een eiland…’

Een meisje komt dit boek binnen en stelt de vraag: Wat is kunst? Ze krijgt een eiland om dat uit te vinden. Ted van Lieshout, auteur van het boek, daagt een meisje uit om in haar eigen verbeelding op zoek te gaan naar antwoorden. Ondertussen vertelt hij over kunst en cultuur: van schets tot schilderij, van masker tot mozaïek en van dans tot design. Wat is kunst? Wat is cultuur? Waarom is kunst belangrijk?

Kunst, cultuur en educatief

Liefhebbers van kunst opgelet, want dit boek is een echt pareltje. En weet je nog niet of je van kunst houdt, blader dan eens door dit heerlijke kunstprentenboek. Wie weet word je door dit boek wel een ware kunstliefhebber. Het zou zomaar kunnen…

Dit boek is lastig te vangen in woorden. Eigenlijk moet je het boek gewoon zien, voelen en doorbladeren. Zowel in woord (de teksten), als in beeld (de vormgeving van het boek) als in inhoud (foto’s en beschrijvingen van uiteenlopende kunstvormen) wordt de lezer geprikkeld en uitgedaagd om na te denken over kunst en cultuur. Het boek is ontzettend origineel gemaakt en is een lust voor het oog. Doordat er zoveel verschillende onderwerpen aan bod komen, kan het niet anders dan dat er iets bij zit, wat je belangstelling wekt. Misschien houd je van schilderkunst of van fotografie, popart of land art. Alles komt voorbij in dit boek!

De vraag wat kunst is, wordt steeds een beetje beantwoord in een kader op de linker pagina. Daarna wordt er uit die tekst één woord uitgekozen bijvoorbeeld kunst, verveling, eiland, aanspoelen en hoge golf. Dan staat er rechts van het kader ‘over ….. gesproken’ en dan wordt dat gedeelte toegelicht door middel van een kunstvorm. Lastig om onder woorden te brengen, ervaren maakt het pas echt compleet.

Wat is de auteur, Ted van Lieshout, toch veelzijdig. Je merkt aan alle kanten dat dit boek echt vanuit een passie voor kunst ‘samengesteld’ is. Het is echt een cadeauboek geworden. Dit is een boek om vaak door te bladeren en bij weg te dromen.

Wat is kunst? Begin een eiland… is een fantastisch, origineel naslagwerk voor de kunstliefhebber of kunstliefhebber in wording van 9 tot 12 jaar.