Waya en de wolf

Waya en de wolf

‘Soms moet je het alleen doen. Niet voortdurend, want we zijn er altijd voor je, maar soms kan het even niet anders. Dat is nu eenmaal zo.’

Waya woont op een berg in een sprookjesachtig bos waar altijd een dikke laag sneeuw ligt.

Vastberaden om erachter te komen waarom zijn vader al jaren geen contact meer heeft met zijn opa en oma, begint hij samen met zijn wolf Tikaani aan de lange tocht over de witte bergen om een bezoek te brengen aan de herberg van zijn grootouders.

Met hulp van voorbijgangers – zowel mens als dier – ontdekt hij een groot familiegeheim… Lukt het Waya om zijn familie weer bij elkaar te krijgen?

Meeslepend, avontuurlijk, hartverwarmend

Wat als eerste opvalt wanneer je het boek in handen hebt, is de prachtige cover. Hij is helemaal in lijn met de twee eerdere boeken die Jonne Kramer heeft geschreven, namelijk Het raadsel van de zee en Dop. De cover is sfeervol, mysterieus en maakt nieuwsgierig. Je kan niet wachten om in het boek te beginnen.

Het verhaal gaat over de jongen Waya, die samen met zijn ouders en zijn wolf Tikaani in een klein hutje bovenop een berg woont. Hij kan de mooiste verhalen verzinnen en vertellen. Op een dag vindt hij een boek in de boekenkast waarin prachtige verhalen staan, geschreven door Nanuk. Waya komt erachter dat de moeder van zijn vader, zijn oma dus, deze verhalen geschreven heeft. Voor zover hij altijd gedacht heeft, zijn zijn opa’s en oma’s niet meer in leven. Wanneer hij het zijn vader vraagt, wordt deze boos en wil hij er niet over praten. Zijn moeder kan hem vertellen dat zijn opa en oma in een herberg een heel stuk verderop wonen. Waya besluit om zijn opa en oma op te zoeken. Samen met zijn wolf Tikaani gaat hij op pad. Op hun route worden ze geholpen door voorbijgangers én door dieren. Zal het hun lukken om opa en oma te vinden? En om antwoord te vinden op al zijn vragen?

Jonne Kramer heeft een prettige schrijfstijl. Je wordt helemaal meegenomen in het verhaal en het houd je in de greep. Het boek heeft een mysterieuze, sprookjesachtige sfeer. De verhaallijn wordt afgewisseld met korte verhalen die iets vertellen over de jongere Waya. Het zijn verhalen die Waya vertelt aan zijn wolf bijvoorbeeld. De verhalen maken dat je de situatie steeds meer gaat begrijpen. Het zorgt er ook voor dat je door wilt blijven lezen, omdat je wilt weten of Waya antwoord vindt op al zijn vragen. Het is een uniek verhaal geworden, over de band tussen mens en dier, over vriendschap en uiteengevallen families.

Voor alle kinderen vanaf 10 jaar die houden van een mysterieus verhaal dat zich afspeelt in de sneeuw.