Weet je wat ik worden wil…

‘Waarom moeten we nu al weten wat we willen worden?… Ik wil niks worden. Ik wil mezelf blijven.’

Wat als je nou niet de pianovirtuoos bent waar je moeder zo op hoopte? Of gifmenger wilt worden, maar je ouders en je juf dat helemaal geen goed idee vinden? Of als je superonhandig bent en iedereen je maar vertelt wat je vooral niet moet worden? Of eigenlijk gewoon nog helemaal niet wilt nadenken over wat je wilt worden? In Weet je wat ik worden wil… lees je de leukste verhalen over beroepen. Speciaal voor de Kinderboekenweek schreven 12 topauteurs een leuk, spannend en grappig verhaal over beroepen.

Verhalenbundel, divers, toekomst

Speciaal voor de Kinderboekenweek 2021 zijn twaalf bekende auteurs gevraagd om een verhaal te schrijven. Je leest ze allemaal in deze verhalenbundel. De verhalen zijn erg divers, maar hebben allemaal te maken met beroepen.

Tosca Menten schrijft bijvoorbeeld over een geheime verdieping in hoge gebouwen waar je alleen kan komen wanneer je drie liftknopjes tegelijk indrukt. Maar welke knopjes waren dat ook alweer? De opa van Samuel weet het niet meer zo goed, en hij is vroeger een piccolo geweest bij een hotel. Jeffrey uit het verhaal van Sanne Roosenboom wil graag gifmenger worden als hij groot is. Maar niemand neemt hem serieus en zijn vader vindt zijn fascinatie ongezond. Jeffrey gaat op zoek naar mensen die hem kunnen helpen, maar hij heeft niet het idee dat zij beroepen uitoefenen die hij later wil gaan doen. Kan hij een beroep vinden dat te maken heeft met gif én waarmee hij mensen kan helpen? Uiteraard heeft Arend van Dam gekozen om een geschiedenisverhaal te schrijven. Zijn verhaal gaat over Mien van Bree, de eerste Nederlandse wielrenster.

Zo heeft elke schrijver een eigen draai gegeven aan het thema beroepen en daar een eigen verhaal bij bedacht. Al met al zijn het zeer vermakelijke verhalen om te lezen. Verhalen over dromen over de toekomst  De verhalen worden opgesierd door illustraties van Iris Boter.

Voor alle kinderen vanaf 7 jaar die nog geen idee hebben wat ze willen worden.