een verjaardagscadeau voor Rosa.

De andere huisdieren van Rosa vinden haar een weirdo, een buitenbeentje… omdat ze nog nooit iemand ontmoetten zoals zijn.

‘Waarom ben ik zo anders?’ vraagt Ruby zich af.

Maar met een pakje moed, een portie vriendelijkheid en een snufje geluk, ontdekt Ruby haar eigen persoonlijkheid, hoe het is om gewoon zichzelf te zijn.

Ontdek in dit boek de rijkdom van het ongewone.

Ontroerend, lief en kleurrijk

Wanneer je Ruby ontmoet weet ik zeker dat je haar in je hart wilt sluiten. Ruby is het verjaardagscadeautje van Rosa, maar de andere huisdieren vinden haar maar raar. Ze pesten Ruby omdat ze er anders uitziet dan hen. Maar dan heeft Ruby een idee om net als Rudolf te kunnen vliegen. Maar door een open raam gaat dat niet helemaal goed. Haar plan dreigt enorm te mislukken, maar gelukkig is daar Berthe Blomme, de bovenbuurvrouw. Ze brengt Ruby terug naar Rosa en die is blij! Zou het dan toch nog goed komen? Zal Ruby geaccepteerd worden? Een weirdo zal ze altijd blijven en daar is ze trots op.

Al bij het bekijken van de kaft werd ik vrolijk van dit boek. De titel en afbeeldingen zijn dikgedrukt en daardoor voelbaar. Door de donkere achtergrond springen ze er nog een beetje extra uit. Ook het binnenwerk is voorzien van een prachtig kleurenpallet. De prachtige illustraties zijn van de hand van Magenta Fox.

Weirdo is het kinderboeken debuut van Zadie Smith en Nick Liard, twee veelgeprezen Engelse auteurs. Zij geven je aan de hand van een ontroerend verhaal een kijkje in het leven van een buitenbeentje. Het verhaal raakt me als lezer. Je kunt het simpelweg altijd projecteren op jouw eigen leven. Want iedereen heeft wel eens te maken gehad met een buitenbeentje dat werd gepest, door het zelf te zijn of het van dichtbij te zien gebeuren. Dit maakt het boek leerzaam, als lezer wil je Ruby in bescherming nemen. Een wijze les om mee te nemen naar de echte wereld.

Een lief verhaal dat door iedereen gelezen moet worden, vanaf vier jaar.