Wens voor de wereld

Als je een wens voor de wereld mocht doen wat zou je dan wensen?

Kayla Hollis’ wereld valt in stukken als haar tweelingbroer Xavier overlijdt. Elke dag vroeg hij: ‘Als je een wens voor de wereld mocht doen, wat zou je dan wensen?’ Terwijl ze daar onophoudelijk aan denkt, sluit ze zich meer en meer af van al de rest. Totdat ze naar een praatgroep voor rouwende jongeren gaat. Daar ontmoet ze Oliver. Samen met hem doet ze waar Xavier nooit de kans voor kreeg: ze laten zijn wensen voor de wereld uitkomen.

Romantisch, ontroerend, liefdevol

Sinds het overlijden van haar tweelingbroer Xavier gaat Kayla als een zombie door het leven. Diep verscholen in de capuchon van haar sweater mijdt ze contact, zelfs met haar beste vrienden wisselt  ze nog nauwelijks een woord. Totdat haar ouders het niet langer aan kunnen zien. Ze sturen haar naar een praatgroep met lotgenoten. Als ze daar in contact komt met Olivier, die ook een dierbare moet missen, is dat een eerste stap naar verandering. Samen met hem gaat ze aan de slag met het notitieboekje van Xavier. Hierin noteerde hij zijn wensen voor de wereld. Kayla is vast van plan om de nog onvervulde wensen voor de wereld van haar broer te gaan vervullen. Olivier staat haar bij, net als het hechte vriendengroepje waarmee ze al van jongs af aan een innige band heeft. Vooral hartsvriendin Charlie betekent veel voor Kayla.

De uitvoering van de wensvervullingen gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Er zijn vrij makkelijk uitvoerbare wensen zoals bijvoorbeeld een speurtocht met bejaarden, maar ook zeer gecompliceerde. En dan spelen daarnaast nog wat intriges rondom enkele personages uit het boek. Dit heeft behoorlijke invloed op de stemming van Kayla en zorgt voor wat spanning.

Behalve dat er een aantal misverstanden en problemen opgelost moeten worden staat dit boek vooral in het teken van rouwverwerking. Het origineel verzonnen concept laat jongeren zien hoe belangrijk het is om te praten over je verdriet. Het verhaal bevat veel dialogen veelal in de vorm van filosoferende gesprekken. De auteur neemt hier uitgebreid de tijd voor. Dat geeft rust maar maakt het verhaal wel wat langer. Desalniettemin past dit natuurlijk goed bij het thema. Manon Visser is er zeker in geslaagd handvaten te bieden in geval van rouwverwerking. De boodschap komt over.

De toevoeging van Kayla’s playlist achterin het boek heeft ook meerwaarde. Muziek is voor de meeste mensen onomstotelijk verbonden met rouwverwerking. Het herkennen van bekende (pop) nummers zal zeker de doelgroep aanspreken. Zo ook de rol van Diamond Dust, de rockgroep die in het verhaal bezig is zichzelf op de kaart te zetten.

De omslag met de afbeelding van een jongen en meisje die naar de lucht staren heeft natuurlijk alles te maken met de grootste wens van Xavier: “Ik wens dat iedereen over de wereld een moment neemt om een wens voor de wereld te doen”.

Een ontroerende young adult over rouw, je leven herpakken, en jezelf vinden in de liefde van anderen.