Wie achter deze deur verwaalt

Wie achter deze deur verdwaalt

Een dicht deur
Een verborgen wereld
Wie durft naar binnen?
De verlegen Laurenzo mag op bezoek bij een beroemde schrijfster. In haar huis ontdekt hij een deur die op slot zit. Volgens de schrijfster wachten achter die deur onbekende landen, die je alleen kunt betreden met een visum dat goedgekeurd moet worden door de ambassadeur. Laurenzo’s klas twijfelt: wie is die geheimzinnige ambassadeur? Wat wacht er achter die deur? Er is maar één manier om daarachter te komen…

Raadselachtig, sprookjesachtig, geheimzinnig

Dit boek is een samenwerking tussen Rindert Kromhout en Tonke Dragt. Achterin het boek vertelt Rindert hoe hun vriendschap is ontstaan. Ooit stond de negentienjarige Rindert op de stoep bij Tonke. Hij had haar een aantal verhalen gestuurd en wilde graag horen wat zij van die verhalen vond. Hij was een dag te vroeg en mocht bijna niet binnenkomen van Tonke. Uiteindelijk mocht hij naar binnen en dat was de start van een lange vriendschap. In 1982 was het thema van de Kinderboekenweek ‘op reis gaan’, en werd een neppaspoort uitgegeven van het Koninkrijk der Kosmopolieten. Daarop liet Tonke haar fantasie los. Ze stuurde aanvraagformulieren naar vrienden en collega’s en wie hem naar waarheid had ingevuld, kreeg zo’n paspoort. Degene die een paspoort hadden gekregen moesten visa maken voor fantasielanden, zodat de iedereen die in hun paspoort kon plakken. Jarenlang dacht Rindert Kromhout met veel plezier terug aan dit avontuur en wilde dit graag eens in een boek verwerken. Ook wilde hij graag een verhaal schrijven over een klas met lastige kinderen. Hij besloot deze twee dingen samen te voegen en te verwerken in een boek. Tonke wilde hem graag helpen. Ze is al op leeftijd, maar verhalen verzinnen ging nog prima. Rindert mocht het verhaal opschrijven. Zo ontstond dit boek.

Het verhaal gaat over Laurenzo, een jongen die nieuw is in de klas van meester Tom. Een klas met maar tien leerlingen, die allemaal van scholen kwamen met grote groepen waar ze zich niet thuis voelden. Het is vaak onrustig in de klas en de kinderen kunnen nog niet heel goed met elkaar overweg. Behalve wanneer de meester voorleest, dan is het stil in de klas. Ze genieten erg van de boeken van Lavinia Morgenster. De meester heeft geregeld dat er twee kinderen uit de klas langs mogen komen om haar vragen te stellen. Wanneer ze bij de schrijfster in huis zijn, ontdekken ze een bijzondere deur. Volgens de schrijfster ligt achter de deur het Koninkrijk der Kosmopolieten. Om daar naar binnen te mogen, hebben de kinderen een paspoort nodig, én een visum. De kinderen gaan met hun klas aan de slag om dit voor elkaar te krijgen. Zou het ze gaan lukken om uiteindelijk een kijkje te nemen achter de deur?

Het verhaal is vlot geschreven met korte zinnen en in korte hoofdstukken. In het boek staan prachtige, sfeervolle illustraties van Linde Faas die perfect bij het verhaal passen.

Voor nieuwsgierige kinderen vanaf 10 jaar.