Wie wil en nou géén violist worden?

Wie wil en nou géén violist worden?

‘We hebben de perfecte school gevonden.En? Wat wordt het?Suzy en Indra staan voor een belangrijke beslissing: naar welke middelbare school gaan ze straks? Hun ouders willen dat ze zo veel mogelijk open dagen bezoeken, maar de meiden hebben hun keuze allang gemaakt. Het wordt het Stedelijk. Daar werkt namelijk een toffe muziekdocent. Er is alleen één probleem: het Stedelijk is een gymnasium. En daar kom je niet op met een vmbo-t-advies…

Grappig, herkenbaar, stripverhaal

De keuze voor een middelbare school is niet gemakkelijk. Want waar baseer je je keuze op? Suzy en Indra hebben een muziekworkshop gehad van een hele knappe jongen, Harry. Ze horen dat hij vioolles geeft en zijn vastbesloten om ook viool te leren. Wanneer blijkt dat Harry muziekdocent is op het Stedelijk, weten de meiden naar welke middelbare school ze willen; het Stedelijk! Dat dat een gymnasium is en zij geen gymnasium advies hebben vinden ze een bijzaak. De meiden blijven switchen van school. Lukt het hen een goede keuze te maken?

Dit zal gedeeltelijk een herkenbaar boek zijn voor kinderen die in groep 8 zitten en een keuze moeten maken voor een middelbare school. Natuurlijk zullen zij hun keuze niet baseren op knappe jongens die daar werken, maar misschien wel op andere niet gegronde redenen. Daar maakt dit boek ze bewust van.

De tekst van Erna Sassen is met humor geschreven en de illustraties van Geert Gratema vullen het verhaal mooi aan. De illustraties zijn speels en er is veel op te zien. Ze vertellen meer dan dat de woorden in het verhaal doen en samen vormen ze een mooi geheel. Voor alle kinderen in groep 8 die worstelen met hun middelbare schoolkeuze.