Wij zijn ontdekkingsreizigers

‘Een ontdekkingsreiziger draagt zijn huis op zijn rug, net als een slak.’

Een klein meisje is bang wanneer haar broer haar vertelt dat ze al hun spullen moeten inpakken en snel moeten vertrekken. Terwijl links en rechts het geluid van geweren en tanks klinkt, vertelt haar broer dat ze op een ontdekkingsreis gaan. En zoals echte ontdekkingsreizigers moeten ze sterk zijn en hun fantasie gebruiken. Als ze bij de zee aankomen, worden ze matrozen. Als het schip zinkt, worden ze vissen. Wat er ook gebeurt, ze moeten overleven…

Indrukwekkend, oorlog, relevant

In dit boek wordt op een subtiele wijze de vlucht van twee jonge kinderen uit een oorlogsgebied verbeeld, zonder dat oorlog of vluchten expliciet wordt benoemd. Het gaat over een klein meisje dat samen met haar broer hun spullen moeten pakken en moeten vertrekken. Het meisje is bang, maar wordt gerustgesteld door haar grote broer. Hij vraagt haar of ze een ontdekkingsreiziger zou willen zijn. Hij pakt er een boek bij en zegt dat daar in staat wat een ontdekkingsreiziger moet weten. Ze verlaten hun huis en vertrekken. Ze moeten sterk zijn en doorzetten, ook als het moeilijk wordt. Ze lopen grote afstanden, slapen in de buitenlucht, hebben honger, vallen uit een omgeslagen boot en komen uiteindelijk in een vluchtelingenkamp terecht. Daar kan ze naar school en is ze veilig.

In de illustraties zie je terug dat er oorlog is. Het huis van het meisje en haar broer is verwoest, de ramen zijn stuk en meubels liggen op zijn kant. Wanneer de kinderen vluchten, zie je een tank met twee soldaten en er staan gebouwen in brand. Aan de gezichtsuitdrukkingen van de andere mensen die ook vluchten, kun je afleiden dat het een zware en emotionele tocht is. De illustraties zijn voornamelijk in grijstinten, waarbij het meisje haar jurk en hoed en de broek van haar broer in zacht geel en rood zijn ingekleurd. De laatste pagina, waarbij het meisje veilig is en naar school gaat, is geheel in kleur.

Ik denk dat dit een boek is wat kinderen die zelf zijn gevlucht kan helpen bij hun verwerking. Dat het boek kan helpen om te praten over hun eigen ervaringen. Maar het boek kan ook zeker zorgen voor meer begrip van klasgenootjes en mensen die te maken krijgen met kinderen die gevlucht zijn. Een moeilijk verhaal wat op een lieve en fantasievolle manier is weergegeven.

Een prachtig boek wat in elke schoolbibliotheek zou moeten staan. Voor ontdekkingsreizigers vanaf 4 jaar.