‘Kijk eens, hoe ziet die eruit! Wat een rare kleurenkip!’ fluisterden ze tegen elkaar.
Yvette is nieuw op de boerderij. De andere kippen vinden haar maar vreemd. Waarom tut ze zich zo op met al die kleurtjes en waarom doet ze niet gewoon zoals de andere kippen? Ze besluiten haar links te laten liggen… En dan gaat Yvette op zoek naar het antwoord op die ene vraag die voor ieder van ons belangrijk is: hoe maak je vrienden?
In drie woorden
Erbij horen, nieuwkomer, anders zijn
In meer woorden
Yvette is op de boerderij komen wonen, maar niemand besteedde aandacht aan haar. Dus probeerde ze op te vallen door gekleurde linten in alle kleuren van de regenboog tussen haar veren te knopen. Nu keken de kippen wel naar haar, maar niet op de manier waarop ze gehoopt had. Ze vinden haar maar raar. De andere kippen willen niets met haar te maken hebben, omdat ze anders is dan de andere kippen. Ze willen haar volledig negeren. En zo gebeurde het dat de dag erna niemand meer iets zei tegen Yvette. Dit gaf haar een eenzaam en verdrietig gevoel, maar wanneer ze met de kippen wil gaan praten, gaan de kippen ervandoor. Gelukkig komt ze Lobes de hond tegen die haar een tip geeft over het maken van vrienden, want Yvette weet niet hoe ze dat moet doen. Hij geeft haar de tip mee dat een vriend iemand is die naar je luistert. Zo gaat Yvette langs andere dieren die haar tips geven en vertellen wat het betekent om vrienden te zijn. Zou het met deze tips lukken om vrienden te maken?
Dit boek is erg fijn om te gebruiken in de klas, of wanneer je merkt dat je kind het lastig vindt om vriendschappen op te bouwen. Het geeft in een verhaalvorm prachtige tips die de kinderen ter harte kunnen nemen. Vrienden staan voor elkaar klaar, luisteren naar elkaar, accepteren elkaar zoals ze zijn en zijn geduldig. Dit zijn mooie lessen! Er staat wat meer tekst in dan in het gemiddelde prentenboek, maar de tekst leest fijn en samen met de kleurrijke illustraties is het een mooi geheel.
Voor alle kinderen die graag vrienden willen maken én behouden vanaf 5 jaar.